Lezingen

1.

Zelfzorg bij hoofdpijn

West en Oost verstrengeld: zelfzorg bij hoofdpijn, daarbij puttend uit Westerse en Oosterse inzichten over ziekte en gezondheid.

Naast het symptoomgericht behandelen van hoofdpijn (Westerse kijk) kan je ook de levensstijl en voeding van de persoon die met hoofdpijn kampt gericht observeren en bijsturen. De Oosterse visie gaat er van uit dat heel wat klachten ontstaan door een disbalans van het aarde- en houtelement, waardoor een doffe, zeurende pijn of eerder migraine -achtige hoofdpijnen worden veroorzaakt. Wanneer inzichten, verzameld , zowel uit de klassieke als uit de Oosterse geneeskunde, worden samengebracht, krijg je een schat aan informatie om bewuster om te gaan met hoofdpijn en kleine veranderingen door te voeren op het vlak van voeding en levensstijl.

In deze lezing krijg je inzicht in de werking van het aarde- en houtelement,  bewustwording is een eerste stap. Ook bekijken we concreet hoe een aanpassing van het  voedingspatroon hoofdpijn kan verlichten. Zelfmassage van drukpunten om hoofdpijn te verzachten wordt aangeleerd.

Een syllabus met boekenlijst wordt aangeboden om wie hongerig is naar meer kennis!

2.

De positieve kracht van vrouwelijke hormonen

Het spel van de hormonen van menstruatie tot menopauze. De werking van de hormonen brengt beweging in het leven van een vrouw.

Duik mee in de wondere wereld van de vrouwelijke hormonen en zie ze niet langer als trigger van allerlei kwaaltjes maar als bondgenoot!

3.

Hormonendans

We duiken onder in de bizarre wereld van de hormonen. Van oestrogenen tot progesteron, van PMS toto ‘hete’ opvliegers. Om je vrouwelijke gezondheid te behouden is het bevorderlijk vrouwelijke wegen te leren kennen en volgen. Gezondheid betekent ook grondig nadenken over… het wel en wee van hormonen in ons lichaam, hoe stress onze hormonen ontregelt, hoe je meer kan leven volgens je cyclus… iedere reis begint met een eerste stap, op weg naar vrouwelijke heelwording.

4.

Op het ritme van je natuur

Terugkeer naar het ritme van je natuur, zowel op macro als op micro niveau. Wij, vrouwen, zijn cyclische wezens. Inzicht in onze ritmische natuur vormt de inhoud van deze lezing.

5.

Inspiratiebronnen

Laat je inspireren en ontdek je inspiratiebronnen. Deze zijn overal: in ontmoetingen, verhalen, in de natuur, tijdens het dagelijks werk… Je verbinden met je inspiratiebronnen geeft je energie en levensvreugde. Els vertelt over haar inspiratiebronnen op een luchtige, zelfrelativerende manier. Laat je door haar inspireren om zelf je voedende bronnen te vinden!

6.

Sterke botten

Over osteoporose… Even gaat onze aandacht naar het proces van het onstaan van broze botten. Veel aandacht gaat naar het preventieve luik: hoe kunnen we onze leefstijl aanpassen om versnelde afbraak te remmen!

7.

Tijd om te gaan slapen

Een lezing om niet in slaap te vallen, maar met duidelijke info over de fysiologie van de slaap, invloed van stress en slaaptips!

Praktische informatie

Prijs

Op aanvraag
excl. verplaatsingskosten (€ 0,36/km)

Duur

2 uur

Locatie

Afhankelijk per lezing

Interesse in een lezing?

Vraag meer info of schrijf je in

Scroll To Top